Інноваційні
методи роботи
з літературним твором
( мисленнєві операції )
1. Опишіть це (огляд доробку, влучний вислів про цей твір
літературознавців – критиків).
2. Порівняйте це (пошук тотожних мотивів, тем, характеристика
подібної тематики в інших письменників української та світової літератури).
3. Встановіть асоціації (характеристика твору
метафорами, відомими прислів’ями, приказками, авторськими або власними
афоризмами чи аксіомами логіки).
4. Проаналізуйте це (характеристика теми, ідеї,
проблематики)
5. Знайдіть застосування (застосування твору у будь-якій
сфері людського життя, опис користі, яку він може принести).
6. Сформулюйте аргументи «за» і «проти» (хиби, переваги в
етико-естетичному пізнавальному процесі людства, суспільної думки)
СЕНКАН (СИНКАН)
(твір-характеристика героя чи
явища)
1-й рядок – ім’я героя;
2-й рядок – визначальні слова, що характеризують героя;
3-й рядок – стан героя, його дії;
4-й рядок – фраза (слово), що свідчать про авторське ставлення до героя;
5-й рядок – оціночний синонім до першого рядка.
СИНКВЕЙН
(«смислова піраміда»)
ІМЕННИК (1 слово)
(ключове слово, поняття)
ПРИКМЕТНИК, ПРИКМЕТНИК (2 слова)
ДІЄСЛОВО, ДІЄСЛОВО, ДІЄСЛОВО (3
слова)
РЕЧЕННЯ (4 слова, перше слово –
ключове поняття)
КЕНІНГ
(асоціація)
До поданого явища, ілюстрації тощо дібрати словосполучення, яке складається
з двох іменників: Називний відмінок +
Родовий відмінок
Н.в +
Р.в
іменник + іменник
Аромат душі, випробування
долі
ЦЕНТОН
Текст з уривків з різних віршів чи
казок одного автора.
Визначити, з яких творів складено центон.
РОЗСИПИ ЕПІЗОДІВ
Розташувати в правильній
послідовності подані пункти плану чи
уривки з тексту за змістом.
МОЗАЇКА чи ЛІТЕРАТУРНИЙ ПАЗЛ
Уривки тексту скласти в
правильній послідовності за змістом.
(Текст на окремих аркушах, розрізаний на нерівні частини)
КОЛА ВЕНА
(порівняльний аналіз, визначення
спільних та відмінних рис, синтез результатів)
![]() |
ПАВУТИНКА ДИСКУСІЇ
Висловлення думки на проблемне питання по
черзі у групі: «Так, бо ….» та «Ні, бо …..». Остання репліка повинна бути
підсумком.
СИСТЕМА «ДОПОМОГА»
Читання тексту з використанням
системи позначок
V –
якщо прочитане підтверджує те, що ви знаєте;
— - якщо прочитане відрізняється від
того, що ви знаєте;
+ - якщо прочитана інформація є новою;
? – якщо ви хочете мати ширшу інформацію з цього питання.
ПАСПОРТ ТВОРУ
Назва твору
|
|
Автор
|
|
Літературний прийом
|
|
Жанр
|
|
Тема
|
|
Проблематика
|
|
Мотиви
|
|
Основні ідеї
|
|
Головні герої
|
|
Художні особливості
|
ТАБЛИЦЯ ЕЛВЕРМАНА
(аналіз запропонованої проблеми,
організація дискусії,
кількість аргументів та
контраргументів повинні бути однаковими)
Так
|
Проблема
|
Ні
|
ТАБЛИЦЯ «ЗХВ»
(«ЗНАЮ –
ХОЧУ ДІЗНАТИСЬ – ВИВЧИВ»)
Знаю
|
Хочу дізнатись
|
Вивчив
|
До першої
колонки учні записують те, що їм відомо із запропонованої теми («первинні
знання»). Заповнення другої колонки має на меті сформувати мотивацію навчальних
досягнень (учні записують, яку інформацію очікують отримати). До останньої
колонки записують узагальнену щойно отриману інформацію («вторинні знання»).
ПОРУШЕНА ПОСЛІДОВНІСТЬ
Перевірка знання учнями художнього тексту. Фрагменти тексту вчитель
виписує на окремі картки. Учні повинні розкласти картки в тому порядку, в якому
відбуваються події твору.
ТЕАТР
ОДНОГО АКТОРА (ВХОДЖЕННЯ В ОБРАЗ)
Учні
повинні зрозуміти та розкрити стан душі героя, мотиви його вчинків, погляди на
життя. Учень від першої особи розповідає «про себе», відповідає на запитання
вчителя чи однокласників.
ЛІТЕРАТУРНИЙ ЛИСТ
Оформлення думок щодо прочитаного.
Вимоги:
— шанобливе привітання;
— запитання або побажання
авторові;
— декілька слів про себе
або причини, що спонукали до написання листа, проблеми, які зачепили, чому
навчився;
— прощальні слова.
МЕТОДИКА
ОДНОГО РЕЧЕННЯ
Методика
використовується для того, щоб прокоментувати епіграф до заняття, цитату,
проблему, зробити узагальнення. Кожен висловлює власну думку чи позицію.
Відповіді не коментують і не оцінюють. Учитель робить узагальнення.
КУТКИ
Цей вид
роботи спрямований на формування вмінь прислухатися до того, що говорять інші,
формувати власну точку зору та відстоювати її в словесній полеміці.
Спочатку вчитель формулює запитання класу.
Учні в
зошитах креслять і заповнюють таблицю. Вони повинні підібрати по три виважені
аргументи для позитивної та негативної відповідей.
Так
|
Ні
|
1.
2.
3.
|
1.
2.
3.
|
Робота
продовжується біля дошки, на якій заздалегідь учитель накреслив шкалу
Так Ні





























9 8
7 6 5 4 3
2 1 0
1 2 3
4 5 6
7 8 9
Кожен
учень робить позначку, яка відповідає його особистій позиції, оцінюваної певною
кількістю балів. На основі заповненої шкали учні об’єднуються в три групи: 1 –
«Так», кількість балів 4-9;
2
- «Ні», кількість балів 4-9;
3
– кількість балів від «Так» 3 до «Ні» 3.
Створені
групи обговорюють підібрані кожним її членом аргументи та виробляють спільну
позицію для ведення дискусії. Група обирає речника, який висловлює думки членів
групи.
Свої
позиції групи представляють по черзі. Групи також дають відповіді на запитання
членів інших груп і висувають свої контраргументи.
Кожен
учень має право зі своєї групи перейти до іншої, пояснивши, який саме аргумент
переконав його змінити думку.
Немає коментарів:
Дописати коментар