Американські вчені
Карне, Шведел і Ліннемайер виділили наступні принципи складання програми для
обдарованих дітей (слід зазначити, що принципи розраховані для дітей молодшого
віку, однак можуть бути використані й у роботі з дітьми будь-якого віку):
1. Кожна дитина неповторна, тому виникає необхідність у
визначенні сильних і слабких сторін кожної дитини і складанні програми, що
відповідає її потребам.
2. Обдаровані діти дуже критичні до себе і часом
відрізняються несприятливим Я-образом, тому необхідно допомогти їм знайти
реалістичне уявлення про себе. Для цього необхідна відповідна реакція близьких
дорослих.
3. Сім'я повинна відігравати найважливішу роль в освіті
обдарованої дитини. Результати програми навчання можуть бути найкращими, коли
сім'я і школа працюють у тісному контакті.
4. Програма для обдарованої дитини має включати
різноманітний навчальний матеріал, що відповідає її інтересам і потребам. Адже
зазвичай обдарованих дітей відрізняє широка сфера інтересів і розвинуті
навички.
5. Програма повинна також бути збалансованою і сприяти
всебічному розвиткові, передбачати розвиток рухової й емоційної сфер, а також
спілкування.
6. Обдарована дитина, що навчається в одній групі з
«середніми дітьми», повинна мати можливість спілкування з настільки ж
обдарованими однолітками.
7. Програма навчання обдарованої дитини досягає кращих
результатів, коли за її ходом стежить педагог, що має досвід роботи з
обдарованими дітьми.
8. Важливе співробітництво батьків і педагогів, щоб
визначитися у постановці цілей, які стають перед дитиною, і шляхів до їх
досягнення. В умовах співробітництва, дитина, як правило, більш повно реалізує
свій потенціал.
9. Програма має передбачати оптимальний і плавний перехід
дитини з одного рівня на іншій, щоб забезпечити поступальний хід його розвитку.
10. Програма також повинна розвивати наполегливість у
досягненні цілей.
11. Безумовно, однією з найважливіших цілей програми є
розвиток творчих здібностей.
12. Необхідно вишукувати шляхи залучення до навчання
обдарованих дітей талановитих наставників.
При розробці навчальних програм слід виходити з положень,
заснованих на загальних особливостях обдарованих:
• здатність швидко схоплювати зміст принципів, понять,
положень;
• потреба зосереджуватися на сторонах проблеми, що
зацікавили, і прагнення розібратися в них глибше;
• здатність помічати, обмірковувати помічене і висувати
пояснення;
• стурбованість, тривожність у зв'язку зі своєю несхожістю
на інших дітей.
Виходячи з цих особливостей навчальні програми для
обдарованих повинні відрізнятися від звичайних за:
• змістом;
• процесом;
• необхідним результатом;
• середовищем навчання.
Конкретно це виражається в тому, що слід:
• вводити в зміст широкі питання, теми або проблеми, що
вимагають міждисциплінарного підходу в їхнє вивчення;
• постійно включати поглиблене вивчання тих проблем, що
обрані самим учнем;
• особлива увага приділити розвитку вмінь самостійно
працювати, тобто умінь за типом «учися, учитися»;
• орієнтуватися в навчанні в першу чергу на розвиток
продуктивного абстрактного мислення і вищих розумових процесів;
• домагатися насиченості завданнями відкритого типу;
• особливо виділити розвиток дослідницьких умінь;
• пам'ятати про необхідність розвитку базових умінь і
навичок поряд з вищими розумовими операціями;
• заохочувати результати, що кидають виклик існуючим
поглядам і містять нові ідеї;
• заохочувати використання різноманітних форм висування і
впровадження в життя результатів роботи;
• заохочувати рух до розуміння самих себе, визнання своїх
здібностей, подібності і відмінності від інших;
• оцінювати результати роботи на основі конкретних
критеріїв, пов'язаних з конкретною галуззю інтересів.
Немає коментарів:
Дописати коментар